- INFOT - HAHMOT - SÄÄNNÖT - LIITY - FOORUMI - VIERASKIRJA - DISCORD - LINKIT - ETUSIVU -

Harry Potter: Hogwarts Refounded - Harry Potter-roolipeli // Idea & Infot


HUOM! Monet visiot näissä infoissa eivät ole virallista tietoa, vaan minun tämän roolipelin maailmaan keksimiäni tai soveltamiani fanivisioita. Ethän siis kopioi tästä mitään ilman lupaani. Kiitos!









ROOLIPELIN NIMI
Harry Potter: Hogwarts Refounded

PERUSTETTU: 1.11.2008 | ADMIN: Nibs

IKÄRAJA
K-18

YHTEYS
Chat-laatikko (cbox) tuossa alaoikealla & foorumilla,
vieraskirja, tai Discord-palvelin menu-valikossa.


PELATTAVAT HAHMOT
* Sekä HP-hahmot että täysin itse luodut hahmot.

- Ihmiset; velho, noita, jästi ja surkki. Myös jästihahmolla on paljon pelimahdollisuuksia, vaikka se ei mitään taikayhteiskunnasta tietäisikään.
- Olennot; vampyyri, ihmissusi, syöjätär, maahinen, kotitonttu, kentauri, kelpie, ja haamu. Muitakin saa toivoa pelattavaksi!

POHJA Kirjat ja itse sovelletut visiot. Ihmeotukset-elokuvan hahmot ovat olemassa, mutta elokuvan tapahtumat eivät kuulu tämän roolipelin historiaan. Pelin aikajanan kannalta ainoa olennainen kirja on Harry Potter ja viisasten kivi.

Pottermoren ja elokuvien infor eivät päde täällä automaattisesti. Käännythän ensisijaisesti näiden sivujen infojen puoleen koska olen soveltanut ja syventänyt monia asioita.




Ti 1.1.1980 - Ti 1.9.1992

Aikajana ei ole pakko hyödyntää kokonaan, ja sen ulkopuolellekin saa sijoittaa pelejä ihan vapaasti. Mutta arvostaisin suuresti jos pelit keskittyisivät noihin aikajanan vuosiin.
Kalenteri josta voi tarkistaa pelitapahtuman ajankohdan viikonpäivän yms. löytyy pelifoorumilta.






Vauva Harry Potter näennäisesti kukistaa Lordi Voldemortin aikajanamme alkupuolella, ja pojasta tulee elävä legenda. Pääosin eletään yleisesti jästi- ja taikayhteiskunnan 1980-lukua ja '90-luvun alkua - katsotaan millainen maailma ja taikayhteiskunta on yli kymmenvuotisen sodan jälkeen ja miten ihmiset reagoivat huhuihin että Poika Joka Elää kohtasi Voldemortin uudestaan, Tylypahkassa kesällä 1992.

Lisämausteena on pari omaa lisäystä; lukuvuosina 1987-1991 Tylypahka toimii päiväkoulun tapaan Lontoossa jolloin taikayhteiskunnan paljastumisen riski kasvaa ilman sotaa, ja jästit sekä velhojen ja noitien arkielämä ja perheet pääsevät oikeuksiinsa erityisesti niinä vuosina. Toinen lisäys on aikamatkailua ja Ihmeotukset-elokuvien hahmoja sisältävä sivujuoni.

Pelitapahtumien ei ole pakko liittyä millään tavalla Tylypahkaan tai taikayhteiskuntaan, koska niiden ulkopuolellakin on elämää. Tosin, Tylypahkan erikoisen tilanteen on tarkoitus tarjota pelin maailmaan uusia jännittäviä mahdollisuuksia joten sitä kannattaa hyödyntää niinä vuosina. Tämä roolipeli painottuu ihmissuhteisiin sekä ihmisten arkeen ja juhlaan. Yhteiseen sivujuoneen, josta kerron tuossa alempana, ei ole pakko osallistua.

Tylypahka lukuvuosina 1987-1991:

Vuoden 1987 kesäloman alkupuolella, (kesäkuun viimeinen päivä), todettiin Riesun houkutelleen satoja räyhähenkitovereitaan linaan, tarkoituksena että nämä jäisivät sinne hänen kanssaan riehumaan lopullisesti. Koulua ei tietenkään voi avata lukuisten räyhähenkien keskelle, ja Taikaministeriöltä kuluu vuosikausia onnistua ajamaan kaikki paitsi Riesu pois ja asettamaan niille tehokas porttikielto sekä korjata taistelussa kärsinyt linna. Riesu saattaa kyllä silti käydä Lontoon Tylypahkankin riesana silloin tällöin.

Koulunkäynnin suhteen päädyttiin valtion koulu-tyyliseen aisratkaisuun joka tulee kestämään neljä vuotta ja takaisin tavalliseen Tylypahkaan siirrytään 1. Syyskuuta 1991. Silloin linnassa on enää vain Riesu, eikä muita kaltaisiaan linnaan enää pääse. Päiväkoulun käytäntöjen pitäisi olla ainakin osalle velhoista ja noidista tuttua, koska jotkut ovat sellaista aikoinaan käyneet jästien alakoulussa mutta miten helppoa on sillä tavoin pitää kiinni taikayhteiskunnan salaisuudesta? Etenkin, jos on ehtinyt jo tottua normaaliin Tylypahkaan tai on tyypillisen innokas juuri taikuuden opiskelun aloittanut lapsi?

Lue tarkemmin tapahtumien kulusta ja Lontoon Tylypahkan toiminnasta täältä, jos tilanne koskee hahmoasi.



" border="5">


Tylypahka 1990-1991


---> Tapahtumien kulku

Sijainti: Lontoossa/Surreyssä, Bansteadin kaupungissa suljetun Banstead Junior Schoolin tiloissa. Aivan koulun alueen ulkopuolella liikkuu jästejä, joten loitsuja ja muuta taikuutta on lupa tehdä vain ja ainoastaan koulun alueen sisäpuolella.

Kulkuyhteys: Koska koulun ja kodin välillä on kuljettava päivittäin, oppilaat ja henkilökunta voivat halutessaan käyttää jästien julkista liikennettä tai autoa. Kaukana asuville jästien kulkuvälineiden saattaa tosin olla tosi hidasta ja hankalaa. Niille jotka mieluummin kulkevat taikakeinoin tarjotaan kaksi vaihtoehtoa: jos kotona on sopivan iso avotakka niin voidaan avata hormiverkko-yhteys ja kytkeä kodin takka koulun ruokalaan rakennettuun avotakkaan. Yhteys on auki arkipäivisin 08:00-18:00. Jos avotakkaa ei kotoa löydy tai ei halua kytkeä kotiinsa tuota melko riskialtista yhteyttä, niin Taikaministeriö valmistaa ja lähettää perheelle porttiavaimen joka liikkuu vain kyseisen kodin ja Lontoon Tylypahkan piha-alueen välillä ja toimii kosketuksesta eikä kellonaikaan sidotusti.

Sähkö: Koululle kulkee sähkö ja kattolamppuja käytetään. Taikaministeriön jo vuosia kehittämäa matalaa pensasaita-kasvia on istutettu muurien ympärille, se lieventää sähkön ja taikuuden yhteenottoa koulun sisällä ja alueella sekä muutaman kymmenen metrin säteellä sen ympärillä. (Tuo kasvi on kokeiluvaiheessa joten sitä ei myydö kenellekään.) Rannekellot, seinäkellot ja lamput yms. toimivat hyvin, mutta enemmän sähköenergiaa vaativat laitteet kokisivat ongelmia.

Päivän pituus: Koulupäivä alkaa kaikille 09:00 ja päättyy 15:00-16:00 välillä riippuen vuosikurssista. (3. vuosikurssista eteenpäin voi olla enemmän aineita opiskeltavana.)

X Päivärytmi:
(Koulun kello on miellyttävän kuuloinen, pehmeä melodia)
x Kello soi 08:55
x Aamun oppitunnit: 09:00-10:30
x 25 minuutin välitunti: 10:30-10:55
X Opptunti: 11:00-11:50
x Ruokailu: 11:50-12:50
x Iltapäivän oppitunnit: 13:00-15:00
x Valinnaisaineita opiskeleville mahdollisesti viimeinen tunti 15:15-16:00.

Koska lomat on ripoteltu pitkin lukuvuotta, se päättyy näinä vuosina noin kuukautta myöhemmin kuin tavallisesti. KS. lukuvuosikalenteri.

Koulupäivän aikana koulun alueelta on lupa poistua vain, jos on tuonut huoltajan allekirjoittaman lupalapun asiaa koskien. Laput luovutetaan rehtorille, joka luovuttaa kopiot henkilökunnalle. Koulun alueen ulkopuolella vastuu alaikäisistä siirtyy huoltajilleen.

Pukeutuminen: Koulupuku on sama kuin ennenkin mutta kaapuihin ei saa koulun alueen ulkopuolella pukeutua.

Koulutarvikkeiden kuljetus: Matka-arkut on vaihdettu jokapäiväisiin koulureppuihin -ja laukkuihin jotta kouluun kulku ei olisi liian huomiotaherättävää. Nämä oppilaiden perheiden on hankittava itse.

Ruokalassa on neljä pitkää tupapöytää ja henkilökunnan pöytä kuten ennenkin. Mutta ei lumottua kattoa. Kotitontut puuhaavat keittiössä ja ruokailu toimii normaaliin tapaan. Osa kotitontuista jäi linnaan auttamaan ja ruokkimaan siellä työskenteleviä.

Kurpitsajuhla eli Halloween-tapahtuma -ja ateria pidetään koulussa tavalliseen tapaan, mutta jos se sattuu osumaan viikonloppu-päivään niin se pidetään edeltävänä perjantaina.

Tupahaamut siirtyvät Lontoon puolelle, koska linnassa on sietämätöntä ja he haluavat yhä toivottaa tupiensa uudet tulokkaat tervetulleiksi. Murjottava Myrtti ei tule mukana vaan jää linnaan.

Oppilasmäärä: Tylypahkassa on vuosittain noin 300-400 oppilasta. Kutsu lähtee vuosittain yleensä reilusti yli sadalle lapselle joista kuitenkin yleensä vain muutama kymmentä ottaa paikan vastaan. Näin silloin kun koulu toimii sisäoppilaitoksena Skotlannissa. Lontoon Tylypahka-vuosina kutsuja saatetaan hyväksyä enemmän.

Huispausta ei näinä lukuvuosina voida harrastaa tilan puutteen vuoksi, mutta koulurakennuksen lähellä sen takana on urheilukenttä jolla voi harrastaa kaikenlaista ja halutessaan värittää jästilajeja taikuudella.

Tylyaho-reissuja ei erikseen ole, koska se on eri maassa ja oppilaat voivat käydä siellä vapaa-aikanaan miten parhaiten taitavat.

Alaikäisten taikuuden käyttö: Oppilaat saavat tehdä käytännön kotitehtäviään kotitalonsa sisällä tai jopa pihalla jos suojaloitsut on asetettu. Jopa jästisyntyiset - sillä oletusarvoisesti Taikaministeriö ei näinä erikoisina vuosina välitä jos jästien kanssa asuvan lapsen kotona loihditaan jästin nähden, vaan luottaa että lapsen vanhemmat pitävät huolen ettei väärien jästien edessä loihdita. Taikaministeriö puuttuu noihin tapauksiin vain jos loitsu on epäilyttävä (kuten esim. pimeä kirous) tai jos alaikäisen ympärillä loihditaan kodin alueen ulkopuolella.

Oppiaineet: Normaalit taikuus-aineet sekä myös englanti, matematiikka ja tiede (sis. biologia, kemia, fysiikka ja maantieto.) Myös normaalissa Tylypahkassa, ja kaikki seitsemän vuosikurssia. Poikkeuksena kuitenkin Lontoo-vuosina astronomiaa ei opiskella lainkaan, ja taikaeolentojen hoitdossa käsitellään vain pienikokoisia suhteellilsen vaarattomia olentoja.

Koeviikot on aina kesälukukauden lopussa heinäkuussa ja kestävät kaksi viikkoa.

+ LUKUVUOSIKALENTERI












YLEISTÄ



1. Taikaministeriön Jäljirys-systeemi

2. Tylypahkan toiminta & oppiaineet

3. Jästit, lapset ja taikajuomat

4. Lastensuojelu & psykologia





TAIKAMINISTERIÖ & RIKOKSET

Jästiyhteiskunnassakin tapahtuu paljon rikoksia ja onnettomuuksia joihin liittyy taikuutta tai taikaolento. Taikaministeriö puuttuu niihin heti kun sellaisen osuus heille paljastuu, ja tekee sen jästiyhteiskunnan sisältäpäin. Taikaministeri on yhteydessä jästien pääministeriin, ja Taikaministeriöllä on linkkejä jästien vaikutusvaltaisimmissa tahoissa joka tasolla; politiikassa, lehdistössä, televisiossa, muussa mediassa, poliisissa, palokunnassa, terveyspalveluissa jne.

Niissä luonnollisesti on joitain velhoja ja noitia töissä ihan omasta valinnastaan ja heidän velvollisuus on auttaa näiden asioiden peittelyssä omalla sarallaan vähintään raportoimalla välittömästi Taikaministeriöön, mutta niissä on myös Taikaministeriön nimenomaisesti värväämiä velhoja ja noitia lisäksi. Samalla asemalla, toimistossa tms. ei kuitenkaan ole kerralla yhtä taikavoimaista enempää ja läheskään joka paikkaan taikavoimaiset eivät yllä. Koska Iso-Britanian neljässä valtioissa on lukuisia sisämaita, suurkaupunkeja ja sisäkaupunkeja, ja kymmeniä miljoonia asukkaita - mutta niistä taikavoimaisia on vain n. 500 000.

Taikalainvalvonnan piste on Taikaministeriössä 2. kerroksessa, kyseisellä osastolla, jossa on useita alaosastoja.

Iskuryhmää tämän roolipelin maailmassa ei ole sillä aurorien työnkuva on periaatteessa sama ja paljon enemmänkin, joten mielestän iskuryhmä on taikayhteiskunnan pienuuteen nähden tarpeeton.





TYHJÄSTÄ TAIKOMINEN

Tyhjästä ilmasta loihtiminen on muodonmuutosten haara, johon pystyy suurin osa taikavoimaisista ihmisistä. Tylypahkassa sitä aletaan opettaa ensimmäisellä vuosikurssilla mutta vain yksinkertaisia, kuten tuli tai juomakelpoinen vesi. Suurin osa tällaisiata on vaikeita ja niitä opetetaan vasta kuudennella vuosikurssilla S.U.P.E.R-kokeiden tasolla.

Tyhjästä voi loihtia vain elottomia esineitä ja jonkin kolmesta elementistä, (tuli, vesi, maa.) Eläimiä voi loihtia näennäisesti tyhjästä - taikasauvan päästä - mutta oikeasti ne vain siirtyvät paikalle jostain muualta.

Mitä isompi ja monimutkaisempi esine tai eläin on, sitä raskaampaa ja vaikeampaa sitä on loihtia tyhjästä tai eläinten tapauksessa "kutsua" muualta - jopa taitavimmille loihtijoille. Hyvin harva, jos kukaan voi loihtia esimerkiksi norsua tai tiikeriä, varsinkaan jos ei ole lähelläkään eläintarhaa tai vapaata villieläintä.

Mikään tyhjästä ilmasta loihdittu ei ole pysyvää. Se voi olla olemassa muutamasta minuutista muutamaan tuntiin, riippuen loihtijan taikavoimien vahvuudesta, sekä loitsun vahvuudesta johon vaikuttaa muunmuassa lausuiko sen ääneen vai ei. Minuuttien tai muutaman tunnin kuluttua se katoaa ilmaan.

Viisi asiaa jota kukaan tai mikään ei mitenkään voi loihtia tyhjästä ilmasta:
(vain ensimmäinen on virallista tietoa)
1. ruoka / ruoka-ainekset (ja ylipäätään orgaaniset asiat)
2. raha
3. asioita joita ei ole olemassa tai loihtija ei tiedä mikä se on
4. talo/mökki tai muu rakennus, moottirikulkuväline
5. taikaesineitä- ja juomia

* Yllämainittuja asioita ei voi myöskään taikuudella kopioida, koska se olisi käytännössä sama kuin tyhjästä loihtiminen vain eri loitsulla.

+ Videokasetteja, cd-levyjä ja vastaavia periaatteessa voi loihtia tyhjästä, mutta vain itse esineet tyhjinä versioina - siis ei mitään tiettyä elokuvaa tai albumia. Ja tyhjät versiot ovat tietysti turhia, koska ne eivät kuitenkaan olisi pysyviä. Eli jos jotain tuollaista haluaa, se täytyy joko ostaa tai käyttää kopiointiloitsua aitoon esineeseen.





VAHINKOTAIAT

Lapsi alkaa näyttää taikavoimia, vahinkotaikojen muodossa, yleensä kolmannella ikävuodellaan (eli täytettyään 2 vuotta.) Taikavoimaisuus näkyy yleensä viimeistään 7-vuotiaana, minkä jälkeen alkaa olla todennäköisempää että lapsi on surkki. On silti mahdollista että taikavoimat ilmenevät myöhemmällä iällä - jopa myöhäisessä aikuisiässä - mutta se on hyvin harvinaista.
Tylypahkaan ei pääse opiskelemaan ennen kuin taikavoimat alkavat näkyä, eikä tietenkään enää aikuisena.

Vahinkotaikoja voi sattua silloin kun velho tai noita on syvästi vihainen tai peloissaan tai hämmentynyt. Sikdi vahinkoloitsut ovat yleistä ja välttämätöntä lasten keskuudessa, he kun eivät vielä osaa kunnolla hallita tunteitaan ja taikavoimiaan. Se tapahtuu ilman taikasauvaa ja on itsepuolustavia tai hyökkääviä, riippuen tunteesta ja tilanteesta. Loitsu itsessään myös on tilanteesta riippuva, esim. Harryn paetessa Dudleyn jengiä joka aikoi pahoinpidellä hänet niin Harry vahingossa ilmiintyi katolle heidän ulottumattomiin. Taikavoimiaan on syytä opetella hallitsemaan eli minimoida vahinkotaikojen määrä mahdollisimman nuoresta iästä lähtien, koska vahinkotaiat riskeeraavat taikojan henkilökohtaisen turvallisuuden ja taikayhteiskunnan salassa pysymisen.

Vahinkotaikoja tapahtuu, koska taialla puolustautuminen tai hyökkääminen on taikavoimia omaavalle ihmiselle vaistomainen ja alkukantainen tarve. Vihaisena, peloissaan tai hämmentyneenä on pyrittävä hillitsemään tuota tarvetta ajattelemalla oikein kovasti että ei tarvitse taikaa ko. tilanteesta selvitäkseen, ja pyrkimällä keksimään muita keinoja aivan kuin olisi jästi. Se on mahdollista vain jos tietää mistä on kyse ja tunnistaa sen vaistomaisena tarpeena - eli jästinsyntyinen noita tai velho ei voi oppia hallitsemaan taikavoimiaan ennen kuin saa tietää mikä on ja joku kertoo kuinka se onnistuu.
Vuosien kuluessa siihen harjaantuu niin ettei sitä tarvitse enää ajatella, ei tarvitse enää yrittää vaan taikavoimat eivät enää ulkoistu niin helposti.

Se kuinka vaikeita tai rankkoja vahinkotaikoja ihminen saa aikaan, riippuu siitä miten voimallinen hän on taikuudessa - ei iästä. Pienten lasten taikavoiman taso on normaalisti suhteellisen heikko.
Kaikki lapset, voimallisuustasosta riippumatta, saattavat tarpeeksi syvästi peloissaan vahingossa ilmiintymisen kaltaisesti siirtyä turvalliseen paikkaan jos heidän senhetkinen toiveensa on olla jossain muualla.





TAIKAVOIMAISET VS. JÄSTIEN TAVAT/KEKSINNÖT

Unohda kirjat mitä tähän asiaan tulee. Jotkut saattavat omata ongelmia jästien tapojen ja keksintöjen kanssa tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei läheskään samalla tasolla kuin kirjoissa. No, käytännössä voit luoda sellaisenkin hahmon mutta se täytyy kirjoittaa realistisessa visiossa eli miten kyseinen hahmo voi olla sellainen sekä huomioida että tämä olisi syvissä vaikeuksissa lainvalvonnan kanssa käytöksensä takia. Muista myös sivuttaa kaikki mikä on peräisin Pottermoresta, ellen minä ole kirjaimellisesti kirjoittanut sitä näille sivuille.

Tässä siis miten asiat toimii tämän roolipelin maailmassa.

Kansainvälinen Velhous-salaisuus

Tämä on taikayhteiskunnan laki joka astui voimaan vuonna 1692 kun taikavoimaiset piiloutuivat noitavainojen vuoksi. Tämä laki vaatii jokaisen noidan, velhon ja surkin sulautumaan jästien joukkoon, teeskennellä kuin olisivat jästejä ollessaan näiden seurassa tai keskuudessa. Käytännössä se vaatii jokaisen rekisteröimään lastensa syntymät jästien hallitukselle ja kouluttamaan lapsensa jästien koulutussysteemissä. Tietenkin he voivat valita kotiopetuksen valtion kouluun tai yksityiskouluun lähettämisen sijaan, ja suorastaan täytyy pitää kotiopetuksessa vähintään niin kauan kunnes lapsi on oppinut kohtuullisen hyvin hillitsemään vahinkotaikojaan eli varsinaiseen kouluun rekisteröityminen on turvallista. Niiden jotka asuvat puhtaasti taikayhteiskunnan alueilla, esimerkiksi Britanniassa Tylyahon kylässä, on pidettävä virallisesti myös toista asuntoa osoitteessa joka on jästien rekistereissä.

Kaiken kaikkiaan, tämä laki vaatii heidän elävän jästien tapojen mukaisesti silloin kun ovat jästiyhteiskunnan alueilla, ja noudattaa jästien lakeja siinä missä taikayhteiskunnankin lakeja. He saavat osallistua jästien asioihin, urheilulajeihin ja mihin vain kunhan eivät käytä taikuutta niin tehdessään.

Velhoilla ja noidilla on kaikki mahdolliset syyt sosialisoida jästien kanssa päivittäin. Esimerkiksi: ruoan/ruoka-ainesten ostaminen koska niitä ei voi loihtia tyhjästä ilmasta, nykyaikaisten vaatteiden osto, sekä huonekalujen ja koulutarvikkeiden yms. osto sillä mikään tyhjästä ilmasta loihdittu ei ole olemassa muutamaa tuntia pidempään. Ja lastensa koulusaavutusten toimittaminen asianmukaisille viranomaisille jos kotiopetuksessa tai lastensa valtion tai yksityiskoulussa käymisen hallinta/yhteistyö koulun kanssa. Ja he ovat 99% jästinaapureiden ympäröimiä jos eivät asu täysin jästivapaalla alueella. Olisi mahdotonta täysin eristää lapsensa jästi-ikätovereiltaan saati täysin välttää jästi-naapureidensa kanssa vuorovaikutusta.

Ja myös, "jästi"kansalaisina poliisi, sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, ja mikä tahansa virkavalta/palvelu jonka kanssa me ollaan tekemisissä elämässämme on myös taikavoimaisten elämässä ihan yhtä lailla, sillä he ovat olemassa ”jästeinä” yhtä lailla kuin velhoina/noitina/surkkeina. He ovat käytännössä ”jästejä joilla on taikavoimat”, ja sen vuoksi joutuvat elämään kaksoiselämää mutta samalla saavat nauttia monista asioista ja tiedoista joista varsinaisilla jästeillä ei ole aavistustakaan. Eli muista, että ”jästi” ei ole eri lajin nimi vaan vain taikavoimaisten keksimä nimike helpottamaan ei-taikavoimaisiin ihmisiin viittaamista keskusteluissa ja virallisissa asioissa.

Sitten on myös armeijapalvelus-asiat. Valtaosan historiasta Britannian armeija on toiminut vapaaehtoisten voimin, mutta asevelvollisuus on ollut olemassa kahdesti ja pätenyt yhtä lailla taikavoimaisiin kuin jästeihinkin. Mutta taikavoimaisten hallituksen puolelta on kirjoitettu laki joka kieltää velhoja ja noitia osallistumasta jästien sotiin. Tuhannet osallistuivat silti, ja molemmissa maailmansodissa tapahtui valtavia salaisuusrikkomuksia mutta ketään ei rangaistu ankarasti. Jotkut menestyksekkäimmät ja luotetuimmat viranomaiset kuten aurori Theseus Scamander saivat erikoisluvan laillisesti osallistua sotaan.


Kaikilla noidilla ja velhoilla on oikeus kantaa taikasauvaa kaikkina aikoina paitsi ei jästien armeijassa palvelun aikana, tai jos on vankilassa tai jos on erotettu pysyvästi taikakoulusta, tai jos on liian nuori hallitsemaan voimiaan (mikä meinaa lähinnä että ei saa antaa taikasauvaa lapselle joka on vielä vuosien päässä Tylypahka-iästä.)

Laki tähdentää tarkemmin myös muutamia arkisia asioita...

Vaatetus

Teknologia

Jästiraha





TAIKUUS VS. SÄHKÖ

Sähkölaitteet reagoivat ilmassa olevaan taikuuteen häiriintymällä tai kokonaan sammumalla--mutta vain jos taikaa on lähellä samassa ilmatilassa. Runsaan taikuuden keskellä se korvaa sähkölähteen, ja suljetusta tilasta se ei vaikuta ulos.

Sähkölaitteet toimivat normaalisti esimerkiksi Tylypahkan linnassa ja piha-alueella joka on lumottu monella tavalla ja jossa on satoja taikovia lapsia ja henkilökuntaa ja taikaesineitä, ja sen alueella on lisäksi paljon taikaolentoja. Ja Viistokujalla jossa on yli sata taikaputiikkia/liikettä, taikaesineitä ja lukemattomia loihtivia ihmisiä. Ja Pyhässä Mungossa jossa on kaiken lisäksi kamalasti taikasairauksia- ja onnettomuuksia joita hoidetaan taikuudella. Vuotavassa Noidankattilassakin todennäköisesti sen verran taikuutta ja loihdintaa meneillään että korvaisi sähkön. Weasleyn perheen kotonakin sähkööaitteet todennäköisesti toimisivat kun siellä on se kaappikellokin. Taikaministeriössä myös ilma täynnä taikaa. Eli tuollaisissa taika-alueiden sisällä kaikki sähkölaitteet toimivat ongelmitta, mutta eivät paristojensa tai akkujensa vaan taikuuden ilmapiirin voimalla.

Ne toimivat normaalisti myös Lontoon ydinkeskustassa Vuotavan Noidankattilan, Viistokujan, Taikaministeriön ja Mungon läheisyydessä koska mikään noista paikoista ei ole samassa ilmatilassa ydinkeskustan kanssa. Viistokuja on toisessa ulottuvuudessa, Vuotava Noidankattila, Mungo ja Taikaministeriö taasen ovat sisätiloja ja Taikaministeriö lisäksi maan alla. Taikuus ei pääse niistä vaikuttamaan muualle.

Myöskin asuinalueilla joissa asuu jästejä ja taikavoimaisia sähkölaitteet toimivat pääosin ongelmitta, häiriintyen harvoin, koska taikavoimaiset eivät saa loihtia avoimesti eli kaduilla ei usein taikuutta ilmassa ole.

Kun taas ulkotiloissa muutaman kymmenen metrin säteellä Tylyahon kylästä ja Tylypahkan linnan alueesta sähkölaitteet häiriintyvät tai sammuvat, koska ne ovat samassa ilmatilassa liian lähellä. Myös Lontoossa ulkotiloissa Tylypahkan lähellä on sähkölaiteongelmia, mutta vain lieviä koska Taikaministeriö on kehityttänyt kasvin joka lieventää sähkön ja taikuuden yhteenottoa. Se on istutettu koulun muurien ympärille ulko- ja sisäpuolelle. Se on hyvin matalaa pensasaidan näköistä ikivihreää kasvia. Se on kokeiluvaiheessa eli sitä ei myydä mihinkään suuntaan.

Lontoon Tylypahkassa on taikuutta paljon vähemmän kuin normaalissa Tylypahkassa; ei ole itsestään liikkuvia portaikkoja, ei eläviä maalauksia, ei Tarvehuoneen kaltaisia taikuudella toimivia huoneita, ei läheskään niin paljon taikaolentoja, ei lumottua kattoa yms. vaan vain se mitä oppilaat ja henkilökunta milloinkin taikovat tai koululle tuovat mikä voi olla hyvinkin hetkellistä. Eli Lontoon Tylypahkan alueella ja myös läheisyydessä kelloa enemmän energiaa tarvitsevat sähkölaitteet eivät toimi täysin ongelmitta.

"Läheisyydessä" tarkoittaa siis muutaman kymmenen metrin säteellä, ja sisällä mahdollisissa taloissa ei ole ongelmia koska ilmatila on eri.





TAIKUUS

Mistä taikuus tulee?

Miten taikuus toimii?

Taikuus on epävarmaa!

Taikuudella ei voi

Harvinaiset kyvyt












Tässä tietopaketti muutamista merkittävimmistä taikaolennoista, ihmissusista ja vampyyreistä haamujen ja syöjättärien kautta kotitonttuihin ja paljon muita! Joitakin lajeja voi luoda pelattavaksi hahmoksi, joitakin ei mutta joka tapauksessa hyödyllistä tietoa.







AIKAMATKAILU

On vain yksi ainoa keino matkata ajassa:

Ajankääntäjä on metalliketjussa roikkuva riipus; joko kullasta tai hopeasta valettu, pienehkö taikaesine jota koristaa kultainen tai hopeinen kohokuva tiimalasista.
Tämän esineen avulla voi matkustaa ajassa taaksepäin, pyöräyttämällä riipuksen keskiosaa ympäri itseään kohti. Yksi kierros vastaa yhtä tuntia, ja aikamatka alkaa heti kun lakkaa kiertämästä.
Aikamatkalla ihminen on kahtena kappaleena, eli kirjaimellisesti voi katsella itseään elämässä menneisyyttään tai vaihtoehtoisesti mennä tekemään jotain aivan muuta. Alussa se siirtää matkaajan lähelle sitä paikkaa jossa hän oli kyseisellä tunnilla. Ikääntyminen jatkuu aikamatkan aikana, eli saavuttaessasi nykyhetken olet fyysisesti X tuntia vanhempi mitä kalenteri-ikäsi on.

Tapahtuva taikuus on niin syvää, että kuka tahansa ei kykene luomaan Ajankääntäjää - ei edes melkein-toimivaa. Ajankääntäjät loi aivan erityinen vanha velho vuonna 1890 – hän oli ainoa maailmassa joka kykeni manipuloimaan aikaa, eikä näin ollen voinut siirtää tietojaan ja taitojaan eteenpäin. Tämä velho on tietenkin jo kauan sitten kuollut ja ajan salaisuudet menneet hänen mukanaan. Edes hän ei kyennyt manipuloimaan aikaa täysin mielivaltaisesti eli kykynsä oli rajallinen.

Aikmatka ei luo kahta aikajanaa, vaan yhdellä aikajanalla silmukan ajassa. Siksi, jos kasvoissasi ei ole ruhjetta aikamatkaa aloittaessasi, sitä ei voi syntyä aikamatkan aikana – terveydentilasi pysyy samana kuin menneisyys-minäsi koska olette yksi ja sama henkilö vain taikuuden voimalla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Ja, edes tulevaisuus-minänsä ei voi kuolla aikamatkalla, koska kuolema aiheuttaisi ristiriidan muiden ihmisten mielissä.
Aikamatkailu siis luo ristiriidan todellisuuteen (eli yhden ihmisen kahteen paikkaan yhtäaikaa tekemään kahta eri asiaa), mutta ei koskaan matkaajan tai muidenkaan ihmisten mieliin.

Ajankääntäjiin on kaiverrettu teksti:
”I mark the hours, every one, nor have I yet outrun the Sun.
My use and value, unto you, are gauged by what you have to do.”

(”Merkitsen tunnit, jokaisen, enkä vielä ole ohittanut Aurinkoa.
Hyötyni ja arvoni, sinulle, mitta se mitä sinun täytyy tehdä.”
)

--> Ei voi matkustaa tulevaisuuteen. Ei edes menneisyydestä nykyhetkeen, nykyhetken ollen silloin tulevaisuutta.

--> Menneisyyttä ei voi muuttaa. Mitä ikinä aikamatkallasi teet, se ei voi aiheuttaa ihmisten ilmaan haihtumista tai muutakaan muutosta.
Koska olet menneisyydessä ja näin ollen siellä tekemäsi on jo tapahtunut ja vaikuttanut.

--> Taakespäin voi matkustaa korkeintaan 5 tuntia. Eteenpäin ei voi siirtyä, joten matkaajan on elettävä asettemansa aikaväli. Kun saavuttaa jälleen nykyhetken, ei voi välittömästi matkustaa uudestaan vaan aikaisintaan tunnin kuluttua jolloin sillä pääsee vain sen tunnin taaksepäin.

Ajankääntäjää siis ei tarkoitettu pitkiin aikamatkoihin, tai hupimatkoihin, eikä sillä voi muuttaa menneitä – vaan se luotiin mahdollisimman salattuun käyttöön lisäajan hankkimiseen yhdessä vuorokaudessa jotakin hyvää tarkoitusta varten – kuten Hermionen motiivi oli saada lisätunteja jotta voisi opiskella kaikkia mahdollisia aineita. Hänellekin se luovutettiin vain koska hänen akateeminen menestyksensä oli huomattava, persoonansa vastuuntuntoinen ja Ajankääntäjän käyttö tapahtui turvallisessa ympäristössä Dumbledoren valvonnan alla. Siitäkin huolimatta McGarmiwa joutui kirjoittamaan Taikaministeriöön lukuisia kirjeitä ja vakuuttelemaan kovasti Hermionen vastuullisuutta ja luotettavuutta. Joten, vaikka käyttötarkoituksen syy olisi kuinka hyvä, Ajankääntäjää ei välttämättä luovutettaisi käyttöön ihan joka tilanteessa.

Kaikki olemassaolevat Ajankääntäjät – joita on muutamia kymmeniä - ovat Lontoossa, Taikaministeriön hallinnassa ja säilytetään Mysteerien osaston Aikahuoneessa. Vuonna 1899 Taikaministeriö lopetti aikamatka-kokeilut ja ne ovat sitemmin vain lojuneet siellä silloin kun eivät ole jonkun lupaa anoneen käytössä.
Vaikka testivuosina todettiin joitakin Ajankääntäjän rajoituksia (kuten maksimituntimäärä taakse ja ettei eteenpäin pääse) ja mitään katastrofaalista ei tapahtunut, sen kaikkia ominaisuuksia ei tunnetta sillä kaikkea ei voitu testata. Ja yleisesti ottaen ajan sorkkimista pidetään vaarallisena puuhana ja monella on taipumus todisteista huolimatta uskoa että menneisyyttä saattaisi pystyä muuttamaan. Siksi Ajankääntäjiä luovutetaan vain tietynlaisiin tarkoituksiin vastuuntuntoisille ihmisille mahdollisimman turvallisiin olosuhteisiin ja satojen sääntöjen kera. Hallussapitoa ja käyttölupaa on haettava siis Taikaministeriöstä ja vie yleensä viikkokausia ennen kuin Ajankääntäjä luovutetaan, jos ollenkaan. Käyttöoikeuden aika on rajallinen - Ajankääntäjä on palautettava Mysteerien osastolle viimeistään ennalta sovitun ajan kuluttua.

Tiukimmat ja pääasialliset säännöt:

1. Nykyhetkessä ei saa kertoa kenellekään ylimääräiselle että hallussaan on Ajankääntäjä. (Käyttötarpeen mukaan asiasta kerrotaan vain tietyille henkilöille, kuten Hermionen opiskelukäytössä todennäköisesti koko Tylypahkan henkilökunnalle.)
2. Täytyy pysyä mahdollisimman huomaamattomana.
3. Sitä saa käyttää vain ja ainoastaan siihen tarkoitukseen johon se on myönnetty.

Näiden rikkomisen kiinnijäämisestä seuraa kauhea rangaistus – aikuisille todennäköisimmin jonkinpituinen tuomio Azkabaniin sillä kyseessä on vakava ja vaarallinen rikos.

Kukaan ei tiedä ettei menneisyyttä voi muuttaa. Siksi säännöt ovat niin tiukat ja ajankääntäjiä myönnetään niin vähän.





PÖLLÖPOSTI

Jästi ei voi lähettää pöllöpostia muutoin kuin vastauksena samalla pöllöllä joka toi kirjeen jolloin pöllö palaa automaattisesti kyseisen henkilön luo. Pöllöpostin lähettämiseen vaatii taikavoimaisen lähettäjän jotta lintu tietäisi kenen luo lentää eli lähertäjän ja linnun välillä voi tapahtua loitsu joka mahdollistaa sen. Se ei ole mikään fyysisesti tehtävä loitsu vaan psyykkinen linkki taikavoimaisen linnun ja taikavoimaisen ihmisen välillä.

Postia ei voi lähettää millä tahansa pöllöllä/linnulla vaan että on olemassa erityisiä taikavoimaisia alalajeja jotka vain näyttävät samalta kuin normaalit lajinsa edustajat ja velhon tai noidan täytyy vuokrata tai ostaa sellainen yksilö velhoyhteiskunnassa kasvattajalta tai puodista. Niillä alalajeilla on omanlainen taikavoimansa jota ei pysty suoraan vertaamaan ihmisten taikavoimiin niinku kotitontuillakin on. Niillä linnuilla on korkeampi älykkyys, ja voima poimia yksilön sielun olemus/ydinenergia ja jäljittää sitä. Siksi pöllöposti ei toimi jos aiottu vastaanottaja on kuollut tai vahvan jäljitykseneston alla jolloin pöllö palaa takaisin lähetyksen kanssa hyvin pian koska ei löytänyt jälkeä.

Silti kuka tahansa velho/noita ei voi lähettää pöllöpostia onnistuneesti suoraan kenelle tahansa vaan lähettäjällä täytyy olla jonkinlainen mielikuva siitä miltä vastaanottaja näyttää ja kuka hän on jotta pöllö pystyisi poimimaan oikean henkilön ydinenergian. Jos lähettäjä ei voi tarjota linnulle näitä tietoja aikeessaan lähetyksen yhteydessä, pöllö ei lähde. Eli täysin tuntemattomalle ihmiselle ei kukaan voi lähettää pöllöpostia vaan täytyy etsiä osoite ja käyttää jästipostia tai lähettää pöllöposti jollekin toiselle joka voi puolestaan välittää kirjeen eteenpäin.

Lehtitilaukset taikayhteiskunnassa täytyy pöllöpostin takia tehdä henkilökohtaisesti paikanpäällä jossakin ko. lehden toimistoissa jotta tilaajalle voidaan järjestää tietty pöllö aina tuomaan lehti. Kun kyseinen pöllö kuolee tai sairastuu niin lehden toimittaa tilaajan osoitteeseen joku työntekijöistä ja järjestetään uusi pöllö. Eli pöllö opetetaan tuomaan ko. lehti aina kyseiselle henkilölle.

Alaikäisen taikomisesta varoittavat kirjeet saapuu pöllöllä joka on opetettu toimittamaan kirje kyseiseen osoitteeseen jossa jästisyntyisen tai jästien kanssa asuvan alaikäisen tiedetään asuvan. Jos sijainti ei ole sellainen osoite, pöllöä ei lähetetä vaan asiaa saapuu tutkimaan taikalainvalvoja henkilökohtaisesti.

Tylypahkan kutsukirjeet saapuu Tylypahkan omilla pöllöillä. Siellä on se muinainen taikasulkakynä joka jäljittää jokaisen taikavoimaisen lapsen Britanniassa sillä hetkellä kun lapsen taikavoimat aktivoituu sekä heidän nimet. Kutsukirjeeisiin nimet ja osoitteet kirjoitetaan tuolla samalla sulkakynällä mikä sitten auttaa kirjeen kuljettavan pöllön poimimaan kyseisen lapsen ydinenergian. (Se sulkakynä on ainoa maailmassa ja siihen laitettu muinainen loitsu niin syvää ja kauan kadonnutta taikuutta että vastaavaa kynää ei voida valmistaa pöllöpostin parantamiseksi.)

Pöllöt eivät ole nopeita lentäjiä itsessäänkään saati sitten postinkantajina. Terve keskikokoinen pöllö ilman suurta vastatuulta, hyvin kevyen postin (esim. kirjeen) kanssa, voi lentää maksimissaan 65km tunnissa mutta ei kovin pitkään. Keskimääräinen nopeus on 30-50km tunnissa. Pienet pöllöt tietenkin huomattavasti hitaampia eikä niitä yleensä käytetäkään kuin paikallispostin toimittamisessa.

Esimerkiksi Lontoon ja Tylypahkan välinen kirje keskikokoisen terveen pöllön matkassa kulkee noin 24 tuntia, todennäköisesti muutaman tunnin kauemmin - oletettaen ettei lintu lennä 725 kilometriä tauotta. (Lontoon ja Tylypahkan välinen matka linnuntietä.)
Lontoon sisällä pöllöposti kulkee muutamasta minuutista pariin tuntiin sillä Lontoo on noin 50km laaja linnuntietä.

Tässä kätevä ja nopea työkalu välimatkan tarkastamiseen linnuntietä ja myös ajaen. Tarvitsee vain kirjoittaa (englanniksi) kaupunki ja maa mistä lähdetään ja samat määränpäästä.





JÄSTIEN BRITANNIAN ALA- JA YLÄKOULUT

Tätä osuutta ei ole pakko lukea kovin tarkkaan ennen liittymistä, vaan vain tarvittaessa.
Tässä vähän perustietoa Britannian, (lähinnä valtion), ala -ja yläkoulujen järjjestelmästä. Jos hahmosi kävi/käy niitä ennen Tylypahkaa tai Tylypahkan sijaan.
Kannattaa toki siis ainakin silmäillä tämä läpi joka tapauksessa, onhan Britanniassa asuvalle tärkeää tietää kuinka heidän koulusysteeminsä toimii.
Huomatkaa kuitenkin, että vuosikymmenten kuluessa jotkut asiat ovat muuttuneet joten tästä ei kannata sokeasti ottaa mallia esim. 2000-luvulle tai aikaiselle 1900-luvulle. Nämä tiedot koskevat lähinnä tämän roolipelin aikakautta (1980-lukua ja 1990-luvun alkua.)
---> lue lisää täältä.

HUOM! Jos hahmosi ei ole kotiopetuksessa, ja jos haluat visioida koulua jota se kävi/käy - niin se kannattaa kirjoittaa kuvitteelliseen kouluun eli keksiä koululle oma nimi ja sitten voi visioida ko. koulun millaiseksi haluaa. Nämä infot ovat ohjeistuksena jotta siitä saisi toiminnaltaan realistisen.






Moderni Britannia

Jotta hahmomme tosiaan eläisivät ajanmukaisessa Britanniassa.

1. Britannian yli 50 miljoonasta asukkaasta vain noin 500,000 ovat velhoja, noitia ja surkkeja. Samat suhteelliset luvut pätevät muissakin maailman maissa. Taikayhteiskunnan laki määrää heidät elämään "avoimesti piilossa". Heillä on loitsunsa ja peitetarinansa jos he työskentelevät vain taikayhteiskunnan ammatissa.

2. RUUMIILLINEN KURITUS...

3. TULIASEVASTAINEN...

4. MATKAPUHELIMET...

 photo muutahyodyllista_zpsssih05gf.png

* Taikavoimaisten maalaukset eivät ole eläviä persoonia, vaan "laimennettuja" versioita mallistaan. Maalaus voi sanoa ja tehdä vain rajallisen määrän sellaisia asioita joita sen maalari loihti sille mahdolliseksi, mallinsa persoonan mukaisesti.

* Jos muiston varastoi ajatuseulaan, se säilyy myös ihmisen pään sisällä. Mutta ajatuseula "luo" täydellisen todellisuuden muistosta, ilman mitään henkilökohtaisia tulkintoja tai puolueellisuutta ja jopa asiat joita kyseinen henkilö ei alunperin tietoisesti huomannut, ovat mukana. Ajatuseulat ovat arvokkaita ja harvinaisia sillä vain hyvin lahjakkaat ja edistyneet taikavoimaiset voivat niitä vlmistaa. Nniiden turvallinen ja tehokas käyttökään ei ole helppoa. Ne luovat myös yksityisyydensuojariskin, koska ulkopuoliset voivat päästä niihin ja niiden sisältämiin muistoihin käsiksi, joten niiden joilla on jotain salattavaa menneisyydessään ei kannata käyttää tätä esinettä. Muistoa voi muokata haluamakseen versioksi ennen varastointia, mutta ajatuseula paljastaa vilpin armotta muuttamalla leikellyt tai muudellut kohdat usvaisiksi.

* Puhdasveristä sukua ei ole olemassakaan, vaan sitä ollaan korkeintaan puoliverisiä. Sillä jokaisessa velhosuvussa on jästi tai muutama. Puhdasverisyys on virheellinen leima näennäisyyden takia, jonka jotkut myöntävät ja jotkut eivät.





* Äänestä tätä roolipeliä Ropelistalla?

Kiitos äänestäsi! :)


hit counter
laskuri asetettu 21.7.2013

| Otsikkokuva by Nibs | Tekstit © Nibs | Roolipelin toteutustyyli © Nibs |
CONTACT: kieran[at]luukku.com

Harry Potter universe and all its canon characters © J.K. Rowling

~ CLICK HERE FOR IMAGE/VIDEO COPYRIGHTS & CREDITS ~

COPYRIGHT DISCLAIMER:
I don't own the images used in the graphics or the clips, photos & music used in the videos but they belong to all their rightful onwers. I don't own the Harry Potter universe or any of its canon characters but they belong to J.K. Rowling.
This is a non-profit fan site for entertainment and educational purposes only.

Copyright Disclaimer Under Section 107 of the Copyright Act 1976, allowance is made for "fair use" for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational or personal use tips the balance in favor of fair use.