Tämän oppaan saa kopioida sivuilleen, mutta tämän kirjoittaminen oli vaivalloista
joten mainitsethan minut näiden kitjoittajana ja linkität taksisin tälle sivustolle. Kiitos.
Huomioithan myös, että joissain kohdissa (kuten aktiivisuus-jutuissa) on mukana minun henkilökohtaisia mieltymyksiäni eivätkä
siis välttämättä päde sinun roolipelissäsi.
- Nibs
|
MITEN FOORUMIROOLIPELIÄ PELATAAN? |
ROOLIPELI-TERMEJÄ |
|
PELIVIESTIN SISÄLTÖ |
AIKAJANAT |
PIENTÄ YKSITYISKOHTAISTA |
|
ROOLIPELIIN LIITTYMINEN |
HAHMON LUOMINEN |
~ MITEN FOORUMIROOLIPELIÄ PELATAAN?
- Foorumiroolipeli on internetissä, foorumilla käytävää tekstipohjaista ja vuorovaikutteista tarinakerronta-peliä.
Jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa josta hän kirjoittaa ja johon eläytyä. Sinä olet siis hahmosi silmät ja korvat.
Hahmoonsa eläytyminen on yksi olennainen elementti jotta voidaan puhtaasti puhua
roolipelistä,
mutta foorumiroolipelit ovat hauskaa ja antoisaa puuhaa ilman eläytymistäkin mikä puoli on ihan pelaajasta kiinni, mikä on kenellekin luontevinta.
- Useimmiten silti, teksti kirjoitetaan kolmannessa persoonassa eli ”hän juoksi / hän juoksee”, ”poika juoksi / poika juoskee” tai ”Sirius juoksi / Sirius juoksee”.
Joissakin roolipeleissä mahdollisesti minä-muodossa tai valinnan mahdollisuus, riippuu pelinjohtajan päätöksestä.
- Jotkut vertaavat foorumiroolipelejä jatkonoveilleihin, mutta ero on todella suuri. Toisin kuin jatkonovelleissa, roolipeleissä sinä keskityt ensisijaisesti omaan hahmoosi ja sen tekemisiin.
Vuorovaikutteisuus on homman avainasia, eli jos vastapelaaja esimerkiksi kirjoittaa hahmonsa tai jonkun sivuhahmon huutamaan sinun hahmollesi, hahmosi on vähän pakko kuulla se ellei jokin realistisesti estä kuulemasta.
Joka tapauksessa vastapelaajan kirjoittamiin on reagoitava - joskin joka ikiseen asiaan reagoiminen ei ole enää kivaa eikä realistista, mutta ei se toinen ääripääkään eli jos sivuttaa kaiken kuin mitään ei tapahtuisikaan.
Vuorovaikutteisuus on se mikä rakentaa tarinaa ja vie sitä eteenpäin, siksi sitä ei pidä unohtaa mutta ei myöskään liikakäyttä.
~ ROOLIPELI-TERMEJÄ
Autohittaus tai
hittaus, eli peliviestiä kirjoittaessa toisen pelaajan hahmoon koskeminen ilman luvan kysymistä ensin.
Esim. kädestä ottaminen, satuttaminen, tai liikuttelu paikasta toiseen.
Useimmissa roolipeleissä pienimuotoinen hittaus on sallittua (eli esimerkiksi kädestä ottaminen yms.) mutta isompaan pitää aina ennalta kysyä lupa,
ja suurimmat (kuten tappaminen tai pysyvän vamman tuottaminen) on täysin kiellettyä.
Autohittaus silloin tällöin on olennainen osa pelitapahtumien etenemisen sujuvuutta, joten sitä ei kannata suotta vältellä turhan paljoa.
Jos roolipelin säännöissä ei ole tarkempaa selvitystä autohitistä, niin kannattaa kysyä vastapelaajalta jo valmiiksi ennen pelin aloitusta,
että mikä hänen näkemyksensä on hahmonsa autohittaukseen.
Munchaus, tarkoittaa hahmoa joka käyttäytyy kuin olisi voittamaton tai ylivoimainen. Sellainen on kiellettyä.
Jos hahmosi on muka niin hyvä, ettei yksikään lyönti tai muu osu häneen/siihen tai niillä ei ole mitään vaikutusta häneen/siihen.
Peleistä menee kaikki ilo jos yksi hahmo nousee ylitse muiden. Tietenkin jokaisessa pelissä on varmasti joku joka on hieman muita voimakkaampi ja lujempi luonteeltaan, mutta jokaisella olennolla on heikko kohtansa ja jokainen tekee joskus virheitä ja virhearviointeja.
~ PELIVIESTIEN SISÄLTÖ
Yleisesti:
Peliviesteissään olisi hyvä pyrkiä myös tekemään jotain, sillä pelkkä patsastelu ja keskustelu on pidemmän päälle tylsää. Ole myös kohtuullisen kuvaileva oman hahmonsa tuntemuksista, reaktioista ja ajatuksista sillä hahmot ovat koko tarinan sydän. Myös ympäristöä kannattaa mahdollisuuksien mukaan huomioida/kuvailla, jotta lukijalle tulee eläväisempi kuva tapahtumapaikasta. Liian pikkutarkka kuvailu tai hahmon liiallinen aktiivisuus tosin menee väsyttäväksi ja jaaritteluksi. Vähänkin kokeneempi tarinoiden kirjoittaja kyllä osaa homman ja muut oppivat kirjoittaessaan.
Luota lukijaan ja tiedosta vastapelaajan panostus kehittävällä tavalla:
Vältä jo kerrotun asian toistoa. Jos vastapelaajasi kirjoittaa hahmonsa tekemään/sanomaan jotain, älä suotta kerro sitä samaa omassa vuorossasi. Sellainen kun voi olla turhauttavaa sen jo kirjoittaneelle vastapelaajallesi sekä lukijalle, ja ennen kaikkea se ei kehitä sinua kirjoittajana lainkaan koska keräät pituutta ja sisältöä viestiisi käyttämällä toisen kirjoittajan materiaalia vaikka kuinka muotoilisit sen toisin. Hahmosi voi halutessasi/tarvittaessa reagoida kyseiseen tapahtmaan/repliikkiin muutenkin.
Pelitapahtuman edetessä peliviestit sulautuvat yhteen lomittain, vaikka foorumi ne allekkain listaakin.
Ajattele pelitapahtumaa siis kokonaisuutena, älä vain oman vastausvuorosi kannalta. Mitä jos kirjoittaisit koko pelitapahtuman yksin? Et ehkä silloin kirjoittaisi samaa yksityiskohtaa uudestaan heti seuraavassa lauseessa tai muutaman lauseen päästä vain siksi että äsken mainittua hetkeä siirytään katsomaan toisen hahmon näkökulmasta. Tai ainakin ehkä viittaisit asiaan enemmän rivien välistä kuin suoraan toistaen.
Tietenkään toistoa ei voi täysin välttää, mutta madollisimman epäsuorana ja vähäisenä se kannattaa pitää.
Pelitapahtuman ja tilanteiden eteneminen:
Tilanteesta toiseen ei kannata kiirehtiä eikä tilannetta X viedä yhdessä viestissä eteenpäin liian pitkälle, jotta tarina kulkisi sujuvasti ja tilanteita ei jäisi roikkumaan vain puoliksi reagoituina. Maltillinen eteneminen ja hahmoonsa syventyminen tekee nautittavaa ja laadukasta pelitapahtumaa ja hahmokehitystä niin pelaajille kuin lukijoillekin. Joskus inspiraatio saattaa ajaa puskemaan liian pitkälle yhdessä peliviestissä - ei se toki mitään kaada. Mutta hyvä olisi yrittää edetä kohtuullisen mittaisin askelin. Pelin osapuolille sopiva rytmi kyllä löytyy pelaamalla.
Joskus on hyvä antaa pelitilanteen edetä hitaasti, ja joskus taas voi olla hyvä hypätä ajassa eteenpäin jossain sopivassa kohtaa. Näistä asioista voi tarpeen tullen keskustella pelikumppaninsa kanssa. Hyvään ja antoisaan pelitapahtumaan liittyy joskus myös sivupolkuja ja sivujuonia; hahmojen ei tarvitse jatkuvasti olla yhteisessä tilanteessa vaan saattavat välillä lähteä aivan omille poluilleen ja myöhemmin tarinan edetessä jälleen kohdata. Näitä ei kannata suotta vältellä niiden helposti tapahtuessa improvisoiden, suunnittelun sijaan. Vaikka teillä olisikin suunnitelma pellitapahtumalle, antakaa pelin kulkea myös omalla painollaan, syventyä, sen sijaan että yksimielisesti tähtäisitte jotain tiettyä tapahtumaa kohti. Toki alkuperäinen suunnitelma kannattaa pitää mielessä ja tarinoida siihen tähdäten, mutta sivupolkuja ei kannata suotta ohittaa. Jos jokin tuntuu väärältä suunnalta tai sittenkin huonolta idealta eikä halua työstää tarinaa takaisin oikeaan suuntaan kirjoittamalla eteenpäin, useimmilla foorumeilla on rajaton aika viestien muokkaamiseen eli aina voi palata takaisin haluamaansa pisteeseen, pyyhkiä pois ja aloittaa uudestaan.
Harkitse miten edistät keskusteluja ja keskusteluaiheen vaihdoksia peleissä. Tämä on tärkeää tarinan etenemisen sujuvuuden ja lukemisen selkeyden kannalta.
Ihanteellisin etenemisvauhti keskustelupainotteisissa tilanteissa olisi yksi asia kerrallaan, ja harkiten tarvitseeko hahmon vastata kaikkeen tai kysyä/sanoa kaikkea mieleensä tulevaa välittömästi. Aiheisiin voi aina palata myöhemmin ja täysin uudet kysymykset ja kommentit kannattaa sijoittaa vuoron loppuun, ei keskelle jo meneillään olevaa keskustelua. Siis vältä tarpeettomia ja tarinarakenteen kannalta hankaliksi ja sekavaksi meneviä tuplakeskusteluja, harkitsemalla mihin väliin hahmosi sanoo mitäkin. Pelitapahtuman pituuksissahan ei ole mitään rajoituksia vaan sitä voi jatkaa tasan niin kauan kun tuntuu että kaikki haluttu on sanottu ja tehty.
Muokkausmahdollisuus pätee tässäkin - jos hahmosi on ihan pakko jatkaa aiheesta juuri tietyssä kohtaa mutta vastapelaaja kirjoitti jo jotain sen jälkeen, voi vaikka pyytää tätä muokkaamaan sen pois ja siirtämään myöhemmäksi, kertoen omia toiveitaan ja ajatuksiaan.
Vastausvuoro syyhyttää kamalasti, tai ei millään irtoaisi yhtään mitään:
Foorumilla offline-tyylillä pelatessa ei ole mikään tulipalokiire vastata peleihin - kukaan ei odota vastausta samantien tai edes samana päivänä. Jos sinusta tuntuu että inspiraatio tai jaksamienn ei riitä sillä hetkellä syventymään hahmoosi tai pelin kohtaukseen, jätä toki vastaaminen myöhemmäksi.
Samoin kannattaa tehdä vaikka kuinka syyhyttäisi vastata välittömästi, ellei sitten visiot hahmoistaan ja tilanteen edistämisestä ole jo valmiiksi tosi vahvat.
Sillä vastapelaajan vuoron lukeminen ehkä pariinkin otteeseen ajatuksella, omien ajatusten ja visioiden pyörittely ihan rauhassa vaikka muutaman päivänkin, oman vastauksensa pikkuhiljaa kirjoittelu kerralla vuodattamisen sijaan yms. voi tehdä ihmeitä - omasta hahmostaan ja pelitapahtumastakin voi saada hurjan paljon enemmän irti kuin kiirehtimällä vastaamaan.
Välittömästi tai samana päivänä vastaaminen ei tietenkään ole mitenkään kiellettyä. Jos inspiraatio kukkii tai muuten vaan tuntuu että haluaa vastata heti, niin siitä vaan. Pointtini vain on, että maltillinen tarinointi voi osoittautua paljon antoisammaksi monella tapaa kaikille osapuolille.
Mutta rajansa silläkin, jatkuvasti toistuvat viikkokausien saati kuukausien pelitapahtumien jumitukset kuihduttavat helposti vastapelaajan ja ehkä sinunkin inspiraation ja peli-innon joten viivyttelyn kestossa kannattaa pitää järjen rajaa eli pyrkiä olemaan kohtuullisen aktiivinen. Omasta mielestäni muutama päivä tai pari viikkoakin on täysin kohtuullinen vastausväli ilman mintään ilmoittelun tarvetta, mutta jos vastausvuoron aikaansaaminen jostain syystä vaikuttaa venähtävän paljonkin pidemmäksi niin on mielestäni fiksua ja reilua ilmoittaa vastapelaajilleen ette voi vielä hieman kestää. Foorumeilla on yleensä pelaajille ilmoitukset-osio jossa voi halutessaan tehdä yhteisen ilmoituksen peliaktiivisuuden hidastumisesta eikä niissä yleensä vaadita sen enempiä selittelyjä, joskin toki jonkinlainen pinnallinen viittaus syyhyn on fiksua liittää siihen.
Ja koskaan ei kannata ottaa stressiä peliviestin tuottamisesta. Parhaimmillakin kirjoittajilla siitä tulee joskus lyhempää ja joskus pidempää, välillä syvällisempää ja välillä pinnallsiempaa...Joskus sitä saa helposti aikaan mielestään parastaan mutta joskus ei irtoa kuin hädintuskin tyydyttävää tasoa - ja se on okei. Roolipelitapahtumat ovat tarinoita siinä missä mihin tahansa ficcisivustolle kirjoitettavatkin, mutta tämä ei ole mikään tasokkuuskilpailu vaan pitäisi pysyä hauskana ja kehittävänä yhteisenä puuhana.
Siis panosta kohtuullisesti, pidä hauskaa, ja ota pelitoverisi huomioon sillä roolipeliyhteisön elintärkeä osa on yhteistyö pelaajien kesken.
~ AIKAJANAT
Pelinjohtaja on yleensä kertonut pelin tiedoissa, mitä aikaa kyseisessä roolipelissä eletään. Joskus pelkän vuosiluvun, joskus tarkemman aikavälin. Pelitapahtuman alkuun tulisi siis sen puitteissa merkitä vähintään sen tapahtuma-kuukausi ja vuosi.
Tarkan päivämäärän ja viikonpäivän merkitsemisestä on kaikkein eniten hyötyä ihmisillä pelattavissa roolipeleissä.
Tämä on tärkeää, koska monet haluavat pitää hahmojensa suhteen aikajanaa, johon he merkitsevät tapahtuma-aikajärjestyksessä kaikki pelitapahtumat joissa hahmonsa on mukana.
Aikajanan pitäminen hahmollaan ei yleensä ole kuitenkaan pakollista, mutta se on suositeltavaa koska se luo selkeyttä hahmon elämän kulkuun ja kehittymiseen.
Pelitapahtuman ajankohdan päättäminen ja merkitseminen on hyödyllistä myös siksi että siitä voi ammentaa tarinaan elementtejä yms.
Yksi hahmo ei voi olla samana ajankohtana kahdessa eri paikassa.
Samalla hahmolla saa yleensä pelata monessa eri pelitapahtumassa yhtä aikaa, kunhan ne on sijoitettu eri ajankohtiin pelin aikajanalla
ja tarpeeksi kauas toisistaan niin ettei pelitapahtumat kulje toistensa päälle.
~ PIENTÄ YKSITYISKOHTAISTA OHJEISTUSTA
- Mahdolliset kommentit/asiat jotka eivät sisälly varsinaiseen peliviestiin, kirjoittaan aina peliviestin jälkeen tai sitä ennen joko hakasulkujen [ ] tai sulkujen ( ) tai // // merkkien välin.
Näin peliä lukevat ja vastapelaajasi näkevät selvästi mistä peliviestisi alkaa ja mihin se loppuu.
- Hymiöt eivät kuulu peliviesteihin, vaan nekin jätetään sinne ulkopuolisiin kommentteihin.
- Roolipelaamiseen on yleensä kaksi tapaa, mutta joka tapauksessa hahmon puheet merkitään yleensä lainausmerkkien väliin.
Tapa 1: ”Nimeni on Potter. James Potter”, hän totesi mahtipontiseen sävyyn.
Tapa 2: ”Nimeni on Potter. James Potter” *poika totesi mahtipontiseen sävyyn*
Joissakin roolipeleissä kumpikin tyyli on sallittua, joissain vain toinen.
- Jos lainaat peliviestissäsi toisen pelaajan hahmon sanomisia, eli toisen pelaajan kirjoittamaa tekstiä, on se ilmaistava selkeästi eli vaikkapa jättämällä ne lainausmerkit siinä paikalleen ja vielä kursivoimalla kyseinen repliikin.
Huomaa kuitenkin, että toisen kirjoittamaa on yleensä turhaa lainata tai uudelleenmuotoilla. Johan se luettiin tämän omassa viestissä, ei sitä yleensä pitäisi olla tarvetta toistaa.
Älä siis kertaa jo kerran kirjoitettua vain jotta saisit omaan viestisi pituutta tai jotain. Eri asia, jos vastapelaajan hahmon sanat vaikka jostain syystä jäävät pyörimään hahmosi päässä sen kuultua.
Luova uudelleenmuotoilu on tietenkin joskus paikallaan ja jopa välttämätöntä, mutta keskity toki ensisijaisesti kirjaimellisesti siihen miten hahmosi reagoi asioihin - älä niiden toistamiseen kerronnassa.
- Koskaan ei samalla hahmolla lähetetä kahta peliviestiä peräkkäin, vaan odotetaan että joku toinen pelaaja tulee hahmonsa kanssa seuraksi. ja ylipäätään kesken pelinkään ei laiteta kahta viestiä peräkkäin yhdellä hahmolla, vaan vuoroista ja pelijärjestyksestä pidetään kiinni.
Pelijärjestys meinaa sitä että pelitapahtuma etenee siinä järjestyksessä missä hahmot ovat siihen saapuneet.
Mutta joskus on sujuvuuden kannalta tarpeellista hieman soveltaa pelijärjestystä väliaikaisesti tai vaihtaa sitä, mutta siitä osallistujat sopivat aina erikseen,
ja joskus joku pelaaja saattaa ilmoittaa että hänen vuoronsa yli saa hypätä kerran tai toistaiseksi.
- Jos pelitapahtuman aloitusviestin alussa hakasuluissa tai vastaavissa sanotaan, että se on sovittu peli tai mainitaan ketä siihen odotetaan mukaan, kukaan muu kuin tämä tai ne mainitut hahmot eivät saa siihen osallistua.
Koska se peli on ennalta sovittu tiettyjen pelaajien kesken.
Jos taas pelitapahtuman aloitusviestissä ei lue mitään sellaista, siihen saa mennä mukaan kuka tahansa millä tahansa hahmollaan.
- On olemassa monia foorumiroolipelejä joissa peliviesti saa olla vaikka miten lyhyt ja vaikka jatkuvasti,
mutta useat roolipelit tähtäävät antoisampaan ja panostetumpaan tarinakerrontaan.
Kannattaa katsella ja lueskella rauhassa kyseisen roolipelin pelifoorumin pelialueita, nähdäkseen onko sen pelaajien keskimääräinen peliviestitaso
sinua miellyttävä.
Yleisesti ottaen kahden tai kolmen rivin peliviestit eivät palvele ketään. Neljänkin rivin ovat erittäin köyhiä. Sellaisista on hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta saada kenenkään mitään irti, jotta pelitapahtuma voisi edetä.
Eli kannattaa yrittää saada aikaan edes kohtuullisen pitkiä peliviestejä, mutta pitää viestin sisältö loogisena ja merkityksellisenä.
Sillä ei kovin harhaileva ja jaaritteleva teksti ole sen parempaa kuin liian lyhytkään. Mielikuvitus on roolipeleissä kaiken A ja O.
Välillä syntyy vain muutaman rivin tynkiä kelle tahansa ja se on ihan okei, sillä eihän inspiraatio tai pelitilannekaan aina riitä sen pidempään viestiin - eli ei siitäkään kannata turhia hikoilla.
Jos kyse on inspiraation puutteesta, kannattaa lykätä viestin kirjoittamista myöhemmäksi ja hakea inspiraatiota jostain.
Pelitapahtumasta voi aina keskustella pelitovereiden kanssa sen aikanakin, vaikkapa yksityisviesteillä, jos on halua tai tarvetta.
~ ROOLIPELIIN LIITTYMINEN
Kun harkitset liittyä johonkin foorumiroolipeliin pelaamaan, lue ensin kyseisen roolipelin kaikki infot sekä sen säännöt huolella sillä sitä varten ja sinun hyödyksesi pelinjohtaja ne on kirjoittanut.
Jos senkin jälkeen vielä haluat liittyä, niin ethän mene heti rekisteröitymään pelifoorumille sillä yleensä pelinjohtaja on kirjoittanut liittymisohjeet joita mukaan tahtovan kuuluu seurata.
Useimmissa roolipeleissä pelinjohtaja haluaa sinulta ensin hahmopyynnön, jossa kerrot hänelle hahmostasi pyydetyt tiedot - jotka siis mm. lukevat liittymisohjeissa.
Usein pelinjohtaja haluaa myös jonkinlaisen pelinäytteen. Se on pätkä tarinaa joka yleensä pyydetään kirjoittamaan sillä hahmolla jolla on hakemassa mukaan.
Usein pelinäytteen kohdalla aivot saattavat lyödä tyhjää ja näyte ylipäätään tuntua pelottavalta kynnykseltä.
Näytteen ei yleensä tarvitse olla mikään kaunokirjallisuuden riemuvoitto eikä mikään tuhannen sanan miniessee, ja sen voi ottaa ihan vain mukavana ja hyödyllisenä pikku haasteena juuri luomansa hahmon käyttöönoton suhteen;
hahmon esittelyn kirjoittaminen on yksi juttu, siitä tarinamuodossa kirjoittaminen on toinen puoli.
Jos mikään asia mietityttää tai jää epäselväksi, kysy rohkeasti pelifoorumeilla yleensä olevassa kysymyksille omistetussa osiossa tai pelin vieraskirjassa.
Sivustolla voi olla myös Usein Kysytyt Kysymykset-osio josta saattaa selvitä vastaus monenlaisiin kysynyksiin.
~ HAHMON LUOMINEN
Valitessasi mahdollisesti ns. "valmista hahmoa", (esim. Harry Potter-roolipeleissä kirjoista tuttu hahmo), kannataa miettiä tarkkaan millä niistä jaksaa ja kykenee pelaamaan pidemmällä tähtäimellä, sillä jos etenkin keskeisen hahmon pelaaja vaihtuu useita kertoja se tekee todella pahaa koko roolipelille. Hahmoa valitessa on myös katsottava hahmolistalta onko se edes vapaa vai onko sillä jo pelaaja.
Tuollaista "valmista hahmoa" kannattaa visioida ja pohtia kunnolla, kirjoittaa siitä omassa näkemyksessään; kertoa hahmoesittelyssä jo valmiin tiedon lisäksi myös jotain itsekeksimiään asioita joille alkuperäisteos yleensä on jättänyt paljon tilaa. Ehkä myös syventyä hahmon persoonaan muutenkin kuin luettelemalla alkuperäisteoksesta ilmenevät piirteet. Tällainen hahmoon panostaminen antaa pelin ylläpidolle varmuutta siitä että kyseinen hahmo todella kiinnostaa sinua pidemmän päälle. Ei toki kaikkea tarvitse heti hakemukseen yrittää keksiä tai mahduttaa, koska jokainen hahmo kehittyy pelien mytöä ja visiointi jatkuu periaatteessa loputtomasti...mutta harvoin pääsee mukaan jos alkuperäisteoksen hahmosta on kirjannut vain ja ainoastaan sen mitä kaikki jo muutenkin tietävät.
Jos luot täysin omaa hahmoa roolipeliin, etenkin sitä kannattaa ensin miettiä ja suunnitella huolella ennen kuin sillä pyytää päästä peliin mukaan. Sillä vähänkin paremmin mietityllä ja suunnitellulla hahmolla ja sen kanssa on huomattavasti inspiroivampaa ja helpompaa pelata kuin hetkessä pinnallisesti hutaistulla "no-mietin-sitten-myöhemmin" -tekeleellä.
Kannattaa miettiä sopiiko se kyseisen roolipelin maailmaan,
ja luoda siitä tarpeeksi erilainen kuin mitä itse olet.
~ Kysymystä auttamaan helposti pelattavan hahmon luonnissa:
1. Keitä hahmosi perheeseen kuuluu? Tärkeää, vaikka kaikki olisivat kuolleita. (Suhde, nimet, iät, ammatit, persoonista jotain?) Ja millainen suhde hänelläsi on/oli näihin sukulaisiin? Miksi hahmosi suhde sukulaiseen X on mitä on ja miten se on vaikuttanut häneen?
2. Missä hän asuu? (Siis mikä kaupunki/kylä. On nimittäin paljon helpompaa kuljettaa hahmoa ympäri maailmaa ja suhteissa kun tietää kotipesän sijainnin.)
3. Mitä hänen elämässään on tapahtunut jotta hänestä muodostui se persoona joka hän on?
Ja ylipäätään mitä hänen elämänsä on sisältänyt?
4. Mitkä ovat hänen persoonansa hallitsevia piirteitä? Entä heikkouksia?
5. Mikä on hänen uskonnollinen näkemyksensä? Entä asennoitumisensa muiden uskonto-näkemyksiin?
6. Mikä on hänelle tärkeää elämässä? Ja mikä on hänen arvomaailmansa ja moraalintajunsa?
7. Mitä kiinnostuksenkohteita ja harrastuksia hänellä on?
8. Onko hänellä mitään erityisiä lahjakkuuksia tai kykyjä?
9. Mitä tulevaisuuden haaveita/unelmia hänellä on? Tai mikä antaa hänelle voimia elämän vaikeina aikoina?
10. Millainen hän on sosiaalisissa tilanteissa perheensä parissa? Entä ystävien? Entä tuntemattomien?
+ Pelaajan on tärkeää tietää mistä on kirjoittamassa. Eli kirjoita hahmoon asioista joista sinulla itselläsi on vahvaa tietoa tai kokemusta, tai joista olet aidosti kiinnostunut ottamaan selvää taustutkimuksena pelaamisen ohella.
Sillä hahmo ei pysy realistisena ja uskottavana jos esittelyssä tai peleissä sepittää mitä sattuu vaikka hahmonsa on muka kyseisessä asiassa tietävä, taitava tai luonteva - tai jos hahmolla on joku sairaus tai muu erityinen elämäntilanne mutta et ole perehtynyt aiheeseen kunnolla.
Ei kaiken toki tarvitse pilkuntarkasti olla, mutta monet asiat ovat niin isoja että vaikuttavat paljon muuhunkin kuin sinun hahmoosi ja siksi on hyvä tietää mistä on kirjoittamassa.
Nuo ovat vain muutamia kysymyksiä joita voi pohtia. Ihan vapaasti voi jättää jotain sivuun aluksi ja keksittyä visioimaan jotain muuta mikä ehkä saattaa pulpahtaa mieleen. Pääasia on muistaa, että ei ole luomassa vain jotain hahmoa huvitusharrastukseen vaan kuvitteellista heijastumaa oikeasta elämästä luovaan kirjoittamiseen pohjaavaan harrastukseen.
Tottakai roolipelin tulee olla ja pysyä hauskana ja romaanin kirjoittamista kevyempänä, rentouttavana puuhana - mutta siltikin, tämän harrastuksen sydän ja olennainen osa on hahmonluonti ja tarinat sekä niiden kehittäminen vuorovaikutteisesti.
Anna hahmollesi vahva kasvupohja ja sitten mahdollisuus kasvaa ja kehittyä olemalla aidosti kiinnostunut sen syventämisestä ja visioinnista mukavien pelitapahtumien ohella ja myötä.
Hahmosi on kuin mielikuvitus-lapsesi; välitä siitä mitä hän on, oli suunnitelmasi hänelle sitten miten hurjia ja julmia tahansa. Kuitenkaan stressaamatta liikaa eli muista pitää homma itsellesi hauskana ja mielekkäänä!